At være elsket

Hun ville dø – hun ville lære at leve

Det øjeblik ændrede alt. Vandet var for lavt og Joni Eareckson Tada brækkede nakken mellem 4. og 5. halshvirvel. Lam for livet. Blot 17 år gammel.

Jeg røres dybt hver gang, jeg ‘møder’ hende. Centrale spørgsmål står så skarpt, når livet er så alvorligt – spørgsmål, som har genklang i ethvert menneskes liv.

Virker det med Gud nu? Er der virkelig hold i alle de vers, som jeg har læst i Bibelen?

Joni havde lyst til at dø. Men kom til punktet, hvor hun bad: Gud, hvis jeg ikke kan dø, så vis mig, hvordan jeg kan leve! (Et stille sted i en gal verden, side 15).

Bønnen for os alle: Gud, lær mig, hvordan jeg kan leve! “Vis mig dine veje, Herre, lær mig dine stier!” (Sl 25,4). Og det gør Gud: “Herren er god og retskaffen, derfor belærer han syndere om vejen” (vers 8). Han, som selv er “vejen og sandheden og livet” (Joh 14,6).

Han leder os til sig selv, og det er stedet, hvor vi fyldes med taknemmelighed og mening: “Jeg skal ikke dø, men leve og fortælle om Herrens gerninger” (Sl 118,17).

Jonis liv er et vidnesbyrd om, at et ‘ødelagt’ liv sammen med Herren kan blive til meget mere velsignelse, end vi nogen sinde ville have drømt om…

Det glæder også for dig.

På grund af ham.

“Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår” (Ef 3,20).

Uanset dine omstændigheder. Uanset din skrøbelighed.

(Måske er du interesseret i bogen: Hans plan og min skrøbelighed)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *